Kanibalizmus poštolky obecné

14.01.2014 20:59

Tento článek popisuje neobvyklé chování samičky poštolky obecné vůči příslušníkovi svého druhu.

Foto: José Juan Díaz

Zatímco jsme si užívali v „casa Bomba“ v národním parku Coto Doñana motáka pochopa, který obtěžoval orla křiklavého (situace již sama o sobě zajímavá), objevila se u nás dvojice, která nám řekla, že našli poštolku obecnou živící se mrtvolou svého soukmenovce. Protože jsme předtím o ničem podobném neslyšeli, rozhodli jsme se jet podívat. Na místě jsme nalezli ptáka, hodujícího na mrtvole, nebyli jsme však schopni zjistit, zda se jedná o výsledek lovu poštolky poštolkou či jen o konzumaci již mrtvého ptáka. Poloha ptáka, připomínající kopulaci, ve mně vyvolala pochyby o tom, co se vlastně stalo. Je možné, že by byl mrtvý pták před smrtí nemocný a druhá poštolka využila dominantního postavení k tomu, aby jej zabila, aniž by kladl větší odpor?

Druhým motivem, proč mne tento čin udivuje, je, že poštolka vzala své „krmení“ a odletěla na jiné místo, aby mohla pokračovat v konzumaci, přičemž neměla problém mrtvého ptáka unést. Zkusil jsem se poptat na několika fórech a na každém jsem se dozvěděl jiné vysvětlení. Jediné, na čem se všichni shodují, je, že nikdo nikdy nic podobného neviděl. Někteří tvrdí, že vraždící pták uletěl některému sokolníkovi (viz kroužek na noze), který jej zmanipuloval a vycvičil na podobné úkony. Jiní říkají, že ho viděli živit se mršinami, čemuž já sám osobně věřím. Jediný rozdíl je, že tentokráte došlo k sežrání příslušníka vlastního druhu – to je kanibalismus.

Jedním z názorů, který se mi zdá nejlogičtější a z nějž usuzuji , že se jednalo o výsledek lovu, je, že v Jaénu reintrodukují poštolky jižní a v období nedostatku potravy objevili poštolky jižní v hnízdech poštolek obecných, takže není až tak úplně od věci vzít v potaz možnost, že mrtvá poštolka byla ulovena.

Nicméně mi to celé přijde minimálně zajímavé.

Zájemci si mohou prohlédnout video na YouTube. Doufám, že se vám bude líbit.

José Juan Díaz

Ze španělštiny přeložil Petr Suvorov, upravila Lucie Škrdlová. Článek byl převzat z blogu https://www.fotonatura.org, originál článku naleznete ZDE.

Zpět

Vyhledávání

© 2011 Všechna práva vyhrazena.